Home Blog Wegdromen in Lugar das Verzeas

Wegdromen in Lugar das Verzeas

by Anna van Neerven
74 views

Na het ronddwalen door Porto trokken we het binnenland van Portugal in. Om precies te zijn naar Pracerias want daar woont m’n nicht Eva met haar vriend Kaegh sinds 2019. Ze hebben in het dal naast andere kleine dorpjes een prachtig paradijs gecreëerd, genaamd Lugar das Verzeas. Voor zichzelf, de drie katten (Mimi, Zippy & Lily), vrienden en bezoekers.

Mimi de kleine prinses van Lugar das Verzeas

A bumpy ride…

Voordat we bij Eva en Kaegh kwamen wil ik iets vertellen over de reis ernaartoe. Het plan was om een auto te huren vanuit Porto naar Lugar das Verzeas. De auto had mijn vriend online gehuurd en zouden we ophalen bij de auto verhuurder. Helaas viel ons hele plan in de soep, want we konden geen auto huren omdat we geen creditcard meegenomen hadden.

De jongens bij het bedrijf waren ook niet echt behulpzaam om met ons naar een andere oplossing te zoeken. Op dat moment was ik zo teleurgesteld dat we de auto niet konden huren. M’n emoties namen het over en buiten begon ik te huilen en was ik ook nog eens teleurgesteld in m’n vriend. Het is natuurlijk onterecht dat ik hem hierop wees, want als ik terugkijk was m’n reactie echt overdreven.

Gelukkig had ik contact met Eva en gaf ze aan dat we met de trein naar Coimbra konden reizen vanuit Porto. De treinreis was heerlijk en ontspannend. De trein reed langs het strand en op een gegeven moment het binnenland in. Dit hadden we niet gezien als we met de auto ernaartoe waren gereden!

Eenmaal in Coimbra aangekomen, boekten we een Uber. Het duurde nog zo’n 60 minuten om vanuit Coimbra naar Lugar das Verzeas te rijden. We hadden echt geluk met onze driver. Hij kwam oorspronkelijk uit Duitsland en heeft een aantal jaren in Amsterdam gewoond. Daar heeft hij z’n ex vrouw uit Portugal leren kennen en is voor haar naar Lissabon verhuisd, waar hij als tour guide heeft gewerkt. Hij had ons veel te vertellen over het land en de stad Lissabon die we nog zouden bezoeken.

Dat we geen auto konden huren had dus zo moeten zijn!

Klein paradijs Lugar das Verzeas

Na onze prachtige reis kwamen we dan eindelijk aan bij het kleine paradijs Lugar das Verzeas. Ik voel en zie nog goed voor me hoe ik de auto uitstapte, in een dal stand vol met prachtige natuur. Toen ik eenmaal onder de plantenboog doorliep over het stenen pad, langs planten en bloemen kwam Eva ons tegemoet lopen. Het was alweer een tijd geleden dat we elkaar voor het laatst zagen en het voelde echt direct fijn en vertrouwd.

terras lugar das verzeas
Het fijne terras met prachtig uitzicht over het terrein.

Haar vriend Kaegh zat in de hangmat op het schattige terrasje met prachtig uitzicht over hun gebied. Kaegh had ik nog meer één keer ontmoet in Nederland. Hij is in Colombia, Bogota geboren en heeft daar tot z’n 11e gewoond. Toen naar Engeland verhuisd. Kaegh is dus half Engels (vader) en half Colombiaans (moeder). Nadat we gezellig thee gedronken hadden en een stukje homemade vijgen cake van de vijgen uit de tuin hadden gegeten, gingen we naar ons vertrek om daar even bij te komen van de reis en te genieten van de omgeving.

Het prachtige huis waar Eva & Kaegh wonen

De Yurt

We liepen samen met Eva, Kaegh (en de katten!) naar de Yurt waar we de komende drie nachten verbleven. Wat ik echt inspirerend vind is dat ze zowel de Yurt als de Dome (een mooie ruime tent), helemaal zelf gemaakt hebben. Merendeel van natuurlijk materialen uit het gebied waar ze wonen.

De Yurt is echt prachtig. Voorzien van alles wat je nodig hebt voor een heerlijk verblijf in de natuur. Een comfortabel bed met heerlijke dekens, kussens en een klamboe. Een zelfgemaakte kapstok met hangers en schapjes. Ook stond er een klein houtkacheltje in.

Yurt lugar das verzeas
Zo zagen onze ochtenden eruit in de Yurt. Heerljik onder de warme dekens.

Iets verder van de Yurt was er een badkamer in de natuur. Hier konden we heerlijk douchen met de geluiden van de natuur op de achtergrond en in de badkamer maakten we gebruik van een composttoilet. Een composttoilet verbruikt geen water en heeft een opvangbak voor de ontlasting en een urinescheider.

Hiken in de omgeving

De omgeving om Lugar das Verzeas is prachtig. We hebben twee hikes gedaan over de bergen. Iedere keer als we vertrokken huppelde de katten vrolijk met ons mee. Dit was natuurlijk niet de bedoelingen en renden we het eerste stukje, zodat de katten thuis bleven.

De eerste hike was iets korter en vooral heel fijn en de tweede gingen we alleen met Kaegh en deze was wel echt uitdagend. Deze route had veel stijle beklimmingen en eenmaal aangekomen op de top hadden we een prachtig uitzicht over het hele gebied. Ik vind het heel bewonderenswaardig dat Kaegh in dit gebied regelmatig hardloopt (berg op, af stijle beklimmingen), zijn doel is om eind 2021 mee te doen aan een marathon in Portugal. Dus trainen in dit soort gebieden is een hele goede voorbereiding.

hiking pracerias

Slow living

We hebben echt onwijs genoten de vier dagen bij Eva, Kaegh en de katten. Het was heel knus en zo fijn om met familie te connecten. Ik vond het heerlijk om samen met elkaar te koken en iedere dag te ontbijten, lunchen en te dineren. Eva maakte de heerlijkste vegan pancakes voor ontbijt! Kaegh zorgde voor de lekkere homemade spreads, zo had hij een hele voorraad van zelfgemaakte vijgen jams en chutney’s.

Heerlijke vegan pancakes, vers fruit en chutneys als ontbijt.

In de middagen vooral na de hikes deden we ieder lekker ons eigen ding. Eva was bezig met het bedrijf of met haar eigen kunst, die tentoongesteld werd in Baarn. Bekijk Eva’s art hier op Instagram. Kaegh heeft een prachtige werkplaats onder het terras waar hij bezig is met het maken van houten kommetjes en bestek. Bekijk hier zijn creaties op Instagram. Mijn vriend en ik waren vaak lekker aan het relaxen in de Yurt of zaten op het terras.

In de avonden zaten we weer knus samen en was de hemel helder en bezaaid met sterren. Een van de avonden hielden we een filmavond in het huis en maakte Kaegh heerlijke chocolademelk.

We zijn Eva & Kaegh ontzettend dankbaar voor hun vriendelijkheid en dat ze zo’n prachtige plek gecreëerd hebben. Op dit moment huren ze het huis en de grond nog. Hun droom is om uiteindelijk ergens in die buurt grond te kopen en daar zelf hun huis te bouwen dat helemaal sustainable is!

Benieuwd wat we in Porto allemaal beleefd hebben? Lees hier mijn blog ronddwalen door Porto.

Lugar das verzeas squat
Familie is liefde

Dit vind je vast ook leuk